Nieuwetijds-kindercoach.nl

Advies en therapie

Iedere gezonde pasgeboren baby beschikt over vele reflexen die zich in een vaste volgorde en in een vaste periode ontwikkelen. Reflexen zijn aangeboren bewegingen die niet met 'de wil' zijn aan te sturen, maar geregeld worden vanuit de hersenstam. Deze bewegingen ontstaan al in de baarmoeder. Ze zijn nodig om de bevalling goed door te komen en de eerste maanden van het bestaan te kunnen overleven.

Functie primaire reflexen

De belangrijkste functie is de volgende: De reflexen vormen de basis voor de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel en de hersenen. Goed ontwikkelde reflexen hebben tot gevolg dat het kind fysiek goed zal kunnen functioneren. Dit komt doordat de reflexen de basis vormen voor het evenwicht, de zintuigen, tijd en ruimtebesef, motorische en visuele vaardigheden en de motoriek. Ook zijn de reflexen verantwoordelijk voor hoe het kind zich sociaal-emotioneel en cognitief ontwikkelt. Gaat er echter iets mis tijdens de zwangerschap, geboorte of de periode erna (denk aan stress, extra echo's, voeding, ziekte, keizersnede etc.), dan kan het zo zijn dat bepaalde primitieve reflexen zich niet goed kunnen ontwikkelen. Dit heeft gevolgen voor de meer complexere bewegingen en vaardigheden. Ook vaccinaties en weeenopwekkers kunnen een trigger zijn voor nog actieve primaire reflexen. 

Bij kinderen die tegen leer- en/of gedragsproblemen aanlopen, wordt vaak gezien dat één of meerdere primitieve reflexen nog actief zijn. Dit kan belemmerend werken bij o.a. de schoolse vaardigheden, zoals bijvoorbeeld schrijven, stil zitten, lezen, bewegen etc. Maar ook op sociaal emotioneel vlak kan een kind belemmerd worden door aanwezige reflexen en hierdoor onzeker zijn of agressie tonen. Wanneer er ergens in de ontwikkeling van het kind iets mis gaat, denk aan bijvoorbeeld: ziekte, stress of een(geboorte)trauma, zal dit gevolgen hebben voor hoe het brein omgaat met de reflexen. Dit zal gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de hogere hersenfuncties, zoals leren, motorische ontwikkeling, concentreren of het laten zien van niet gewenst gedrag.

In Nederland zijn er vijf bekende reflexintegratie- methoden

In Nederland zijn 5 bekende methoden: RPRM(methode Margaret Mulder),  Masgutova Neurosensomotorische Reflexintegratie (MNRI), het (school)programma van INPP (Institute for Neuro- Physiological Psychology), RMT(Rythmic Movement) en QRI(Quantumreflexintegratie) met de koude laser.

RPRM

Tijdens de therapie wordt er, nadat er een inventarisatie van de nog ongeremd aanwezige Primaire Reflexen gemaakt is, op drie vlakken gewerkt:

  • Er wordt bewegingsinformatie aan het zenuwstelsel gegeven, waardoor de Primaire Reflexen alsnog onder controle worden gebracht. Dit gebeurt manueel, zonder medicijnen, is pijnloos en gaat gepaard met ontspanning
  • De oorzaak van de ongeremde aanwezigheid van de Primaire Reflex wordt opgespoord en geneutraliseerd.
  • Stress die door de ongeremde aanwezigheid van de Primaire Reflexen is ontstaan, wordt uit het organisme verwijderd en eventueel volgt een re-educatie op het gebied van beweging in de ruimste zin (bv. herinstallatie van de Hoofdrechting en Houding Reflexen, het invoeren van referentie over richting en plaats ook in verband met het gebruik van de zintuigen).

De methode word toegepast bij kinderen vanaf 1 jaar.

MNRI

De MNRI ® Methode  is een therapeutische techniek die bestaat uit oefeningen gericht op het herstel en de rijping van het centrale zenuwstelsel.

Daar waar reflexen nog onvoldoende in het centrale zenuwstelsel zijn geïntegreerd, blijven signalen uit de hersenstam ervoor zorgen dat het lichaam nog steeds op reflexmatige manier moet reageren. 

Kinderen die via een keizersnede of tang/vacuümverlossing geboren zijn, hebben mogelijk bepaalde geboortereflexen niet goed doorlopen, waardoor reflexen moeilijker kunnen integreren. Bij deze kinderen is de kans groter dat er nog reflexen actief blijven. Waardoor ze op latere leeftijd leer- en/of gedragsproblemen kunnen krijgen.

Volgens de MNRI ® Methode kunnen nog actieve reflexen op een simpele maar diepgaande manier geïntegreerd worden. Daarmee stelt de hersenstam de hogere hersenen in staat alsnog verder uit te rijpen en zich te ontwikkelen. Dat betekent dat integratie van nog actieve reflexen helpend kan zijn om onderstaande symptomen te verminderen. 

De methode word toegepast bij kinderen vanaf 0 jaar.

INPP

De INPP-methode gaat uit van het idee dat leer- en gedragsproblemen ontstaan door onvolgroeide reflexen. Door de juiste oefeningen kunnen deze reflexen zich alsnog ontwikkelen, waardoor de problemen afnemen en zelfs geheel verdwijnen.

De methode word toegepast bij kinderen vanaf 7-8 jaar.

RMT

Rhythmic Movement Training gaat uit van de ontwikkeling en integratie van de reflexpatronen in vloeiende, ritmische bewegingen. Hiermee is ook de integratie van de fysieke, emotionele en cognitieve stoornissen te verbeteren.

De methode word toegepast bij kinderen vanaf 1 jaar

QRI

Bij Quantum Reflex Integration (QRI) wordt de Low level laser ingezet voor het integreren van reflexen en het optimaal laten samenwerken en functioneren van de verschillende hersengebieden.

De Low Level Laser helpt bij het herstellen en versterken van de myeline tussen de zenuwcellen in de hersenen, waardoor de boodschappen sneller worden doorgestuurd naar de volgende zenuwcel. Dit leidt tot een verbeterd fysiek functioneren en een verdere mentale ontwikkeling.

Of je kind hinder heeft van nog ongeremde primaire reflexen kan je laten testen bij een van de behandelaars die bovenstaande methoden uitoefenen. Zodra de reflexen geintegreerd zijn zal je zeker positieve veranderingen bij je kind zien. 


 

 

 

 

 

 

 

 

Zoeken

Consult

Ik bied diverse type consulten, zowel vanaf afstand als face-to-face. Bekijk mijn werkwijzen en tarieven.

Plan een consult