Je bent nu hier: Start » Coaching » Beelddenkertjes

Beelddenkertjes

Beelddenken is denken in beelden en gebeurtenissen, niet in woorden en begrippen. Bij een beelddenker komt alle informatie tegelijk binnen, zij zien in één oogopslag het geheel. Kinderen die in beelden denken verwerken informatie op een andere manier, daarmee komen ze vaak op school in de knoei. Wat zo jammer is, want dit maakt deze groep kinderen ondergewaardeerd terwijl ze juist zo creatief en vindingrijk zijn.

Vaak zijn het eerst de ouders die opmerken dat er ‘iets’ aan de hand is met hun kind, maar hier niet exact de vinger op kunnen leggen. Veel Nieuwetijds/hooggevoelige kinderen zijn beelddenker.

Kenmerken beelddenken

Kenmerken van beelddenken kunnen zijn:

  • Goed kunnen puzzelen
  • Gek zijn op gamen of tv
  • Graag spelen met speelgoed als Duplo, Lego, Kapla
  • Een levendige verbeelding hebben en daardoor op gaan in zijn/haar fantasiewereld
  • Is makkelijk afgeleid
  • Vaak laat leren lopen
  • Wiebelkontje
  • Tijdsdruk voelt niet fijn
  • Makkelijker leren door iets te doen en te ervaren
  • Eerst doen dan denken
  • Perfectionistisch, gevoelig voor kritiek en faalt niet graag
  • Problemen met het vasthouden van een pen en heeft een slecht handschrift
  • Wint graag en is een slechte verliezer
  • Gebeurtenissen worden gedetailleerd onthouden, zelfs van jaren geleden
  • Zwart-wit denken
  • Snel overweldigd worden op bijv. verjaardagen, sinterklaas of andere drukke momenten
  • Goed gevoel voor humor(creatieve woordspelingen)
  • Een kind kan vaak naar rechtsboven kijken of zoekt het naar antwoorden op de muur of plafond als je wat vraagt

Een beelddenker denkt top-down. Dat wil zeggen dat je eerst het totaalplaatje nodig hebt om iets te begrijpen. Daarna kan je prima de stappen er naar toe maken.

Ons brein heeft 2 hersenhelften: een linker- en een rechterhersenhelft.

Linker hersenhelft houdt vanRechter hersenhelft houdt van
BeredenerenKleur
 Planning en organisatieDenken op gevoel
TijdsbesefFantasie
Woorden (taal)Beelden
Nummers (rekenen)Ruimtelijk inzicht
 DetailsOverzicht
Op verschillen lettenAlgemene vakken
Het zoeken naar verschillenVerbanden leggen
Exacte vakkenRitme en muziek

Hoe kunnen deze kinderen ondersteunt worden?

Een methode om deze kinderen te kunnen helpen de lesstof te automatiseren is de “Ik leer anders” methode. Deze methode leert beelddenkertjes de lesstof te vertalen naar hun manier van denken. Vaak blijken er ook nog niet geintegreerde primaire reflexen te zijn bij deze kinderen. Platform Beeldenbrein, is voor ouders en scholen om de lesstof makkelijker te laten automatiseren.