Nieuwetijds-kindercoach.nl

Advies en therapie

Beelddenken is denken in beelden en gebeurtenissen, niet in woorden en begrippen. Bij beelddenkers komt alle informatie tegelijk binnen, zij zien in één oogopslag het geheel. Kinderen die in beelden denken verwerken informatie op een andere manier, daarmee komen ze vaak op school in de knoei. Wat zo jammer is, want dit maakt deze groep kinderen ondergewaardeerd terwijl ze juist zo creatief en vindingrijk zijn.

Vaak zijn het eerst de ouders die opmerken dat er ‘iets’ aan de hand is met hun kind, maar hier niet exact de vinger op kunnen leggen. Veel Nieuwetijds/hooggevoelige kinderen zijn beelddenker.

Kenmerken beelddenken

Kenmerken van beelddenken kunnen zijn:

  • het kind kan goed puzzelen
  • het kind houdt veel van de tv of spelcomputer
  • het kind speelt graag met speelgoed als Duplo, Lego ed.
  • het kind heeft een levendige verbeelding en kan daardoor op gaan in zijn/haar fantasiewereld
  • het kind is makkelijk afgeleid
  • het kind heeft vaak laat leren lopen
  • het kind wiebelt veel
  • het kind is geneigd eerst te doen en dan pas te denken
  • het kind is erg perfectionistisch, gevoelig voor kritiek en faalt niet graag
  • het kind heeft problemen met het vasthouden van een pen en heeft een slecht handschrift
  • het kind wint graag en is een slechte verliezer
  • het kind herinnert gebeurtenissen gedetailleerd, zelfs van jaren geleden
  • het kind denkt erg zwart-wit
  • het kind wordt snel overweldigd op bijv. verjaardagen, sinterklaas of andere drukke momenten
  • het kind heeft een goed gevoel voor humor(creatieve woordspelingen)
  • het kind kan vaak naar rechtsboven of zoekt het naar antwoorden op de muur of plafond als je wat vraagt

Visueel ruimtelijk leren

Beelddenkende kinderen hebben een voorkeur voor visueel ruimtelijk leren. Het kind kan dan vastlopen in een leersysteem dat voornamelijk auditief volgordelijk is ingesteld, zoals op de meeste scholen het geval is. Dit kan dus een reden zijn voor  typische beelddenk problematieken als spel-, taal-, lees- en rekenfouten, leerproblemen, de chaos in zijn kamer, het ontbreken van tijdsbesef.

Een methode om deze kinderen te kunnen helpen de lesstof te automatiseren is de Ik leer anders methode. De methode leert beelddenkertjes de lesstof te vertalen naar hun manier van denken. Vaak blijken er ook nog ongeremde primaire reflexen te zijn bij deze kinderen. Zie hiervoor de pagina Primaire reflexen.

Deel dit artikel op:

Kragt Training

Kragt-logo.png

Consult

Ik bied diverse type consulten, zowel vanaf afstand als face-to-face. Bekijk mijn werkwijzen en tarieven.

Plan een consult