De primaire reflexen vormen de basis voor de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel en de hersenen. Goed ontwikkelde primaire reflexen hebben tot gevolg, dat een kind fysiek goed zal kunnen functioneren. Dit komt doordat de primaire reflexen de basis vormen voor het evenwicht, de zintuigen, tijd en ruimtebesef, motorische/visuele vaardigheden en de motoriek. Ook zijn de primaire reflexen verantwoordelijk voor hoe een kind zich sociaal emotioneel, motorisch, sensorisch en cognitief ontwikkelt. Bij een normale ontwikkeling doorloopt een kind die automatische bewegingen voor de eerste verjaardag, daarna verdwijnen(remmen) deze bewegingen van nature. Primaire reflexintegratie is de basis voor een goede ontwikkeling.
Als er iets mis gaat
Gaat er nu echter iets mis tijdens de zwangerschap, geboorte of de periode na de geboorte, dan kan het zijn dat bepaalde primaire reflexen zich niet goed kunnen ontwikkelen. Dit heeft gevolgen voor de meer complexere bewegingen en vaardigheden. De primaire reflexen verdwijnen dan niet, het kind blijft erin ‘hangen’.
Oorzaken voor niet geïntegreerde primaire reflexen kunnen zijn:
- Stress
- (pret)Echo’s/doptone/schedelelectrode
- Vaccinaties
- Medicatie tijdens zwangerschap/bevalling(synthetische oxytocine)
- Ziekte
- Kunstverlossing (vacuümpomp, tangverlossing, keizersnede)
- Een snelle of juist langzame bevalling
- Vroeggeboorte of juist te laat geboren zijn
- Stuitbevalling
- Via de genen
Reflexintegratie pakt de basis van de ontwikkeling aan. Wat we met reflexintegratie doen, is eigenlijk de primaire reflexen stimuleren, om zo alsnog de noodzakelijke vaardigheden aan te kunnen leren.
Leerproblemen
Bij veel kinderen met leerproblemen en gedragsproblemen worden nog aanwezige primaire reflexen gevonden. Op school wordt dan vaak extra oefenen van de leerstof aangeboden, wordt een kind apart gezet in de klas, worden er hulpmiddelen ingezet als een koptelefoon, een wiebelkussen, tangle, kauw -en bijtsieraden, studybuddy. Maar het blijven hulpmiddelen, de oorzaak van het onderliggend probleem wordt niet aangepakt.
Om je kind uit te leggen wat reflexintegratie is, heb ik een pagina geschreven in kindertaal.
Kan kinderen helpen bij
Reflexintegratie kan veel betekenen voor je kind als hij/zij:
School
- Moeite heeft om te leren zwemmen en/of fietsen
- Het hoofd moet ondersteunen met schrijven
- Moeite heeft met lezen
- Problemen met rekenen heeft
- Moeite heeft met het gebonden schrift
- Verkrampte/slechte pengreep heeft
- Na een schooldag erg moe is door het werken
- Een taalontwikkelingsstoornis of achterstand heeft of moeite met articuleren
- Steeds terugkerende KNO klachten heeft of allergieën
- Moeite heeft om zindelijk te worden (boven de 5 jaar)
- Moeite heeft met plannen en organiseren
- Grote bijt, kauw of zuigbehoefte heeft
- Iets traumatisch meegemaakt heeft
- Onder presteert op school
Algemeen
- Zich vaak stoot en/of valt
- Snel boos is, prikkelbaar is, agressief gedrag laat zien
- Het lastig vindt om langere tijd stil te zitten
- Schrikt van harde of onverwachte geluiden
- Moeite heeft met etiketjes in kleding, naden in sokken, texturen in voeding of andere sensorische problemen
- Prikkelgevoelig is of problemen met de prikkelverwerking heeft
- ‘Onhandig’ gedrag laat zien, veel struikelt of vaak iets omstoot
- Problemen heeft met de fijne en/of grove motoriek
- Problemen met het evenwicht heeft, of zich houterig beweegt
- Dyslexie heeft of beelddenker is
- Hooggevoelig of hoogbegaafd is
- Slaapproblemen heeft
- Faalangstig is of een laag zelfbeeld heeft
- Algemeen niet lekker in zijn of haar vel zit
Kan volwassenen helpen bij
Reflexintegratie kan veel betekenen voor jou zelf (of voor je partner) als je:
Algemeen
- Moeite met bewegen of motorische problemen hebt
- Sociaal contact vermijdt
- Moeilijk met veranderingen om kunt gaan
- Gauw last hebt van prikkels
- Gevoelig bent voor licht, geluid, geuren
- Moeite hebt met bepaalde texturen in voeding
- Last hebt van intoleranties of allergieën
- Gauw boos bent of een kort lontje hebt
- Emotioneel niet stabiel bent
- Problemen hebt met je evenwicht
- Algemeen niet lekker in je vel zit
- Hooggevoelig bent
- Een trauma hebt doorgemaakt
- Een burn-out hebt of hebt gehad
Wil je meer info over de primaire reflexen/reflexintegratie INPP methode, dan kan je de boeken Eerst bewegen dan leren en Reflexen, leren en gedrag van Sally Goddard, ook via mij bestellen. Vul hiervoor mijn contactformulier in.
INPP Methode
Voor primaire reflexintegratie, werk ik met de INPP methode, dit is de oudste methode en bestaat al sinds eind jaren 70. De INPP-methode gaat uit van het idee dat leer- en gedragsproblemen ontstaan door neuro motorische onrijpheid vanwege (nog) niet geïntegreerde primaire reflexen. Door de juiste oefeningen uit te voeren, kunnen de primaire reflexen zich alsnog ontwikkelen, waardoor de zichtbare problemen afnemen en zelfs geheel verdwijnen.
Kijken naar de oorzaak
Bij het INPP kijken we naar de oorzaken achter het leerprobleem en proberen deze aan te pakken door een bewegingsprogramma. De oefeningen hiervoor dienen dagelijks thuis te worden uitgevoerd, onder begeleiding van de ouder(s). Het bestaat uit hele eenvoudige en steeds herhalende oefeningen. Deze oefeningen zorgen ervoor, dat de noodzakelijke verbindingen in de hersenen aangelegd worden om tot een goede ontwikkeling te kunnen komen. Een traject duurt gemiddeld 12-14 maanden. Aanvullend kan je kind nog een visuele training doen, om de beide ogen beter te laten samenwerken.
INPP Programma FAQ
Hieronder vind je een aantal veel gestelde vragen over het INPP programma dat je bij mij kan volgen.
Klik het “+” teken om het antwoord te zien.
Ik begeleid kinderen binnen het INPP programma vanaf 5 jaar.
We gaan samen het programma in voor een periode tussen de 12 en 18 maanden. Dit lijkt lang, maar op deze manier volgen we de natuurlijke ontwikkeling van een kind. Een baby heeft gemiddeld 6 weken nodig om een reflex te doorlopen en in de ontwikkeling eigen te maken.
Juist omdat het veilig voelen zo belangrijk is voor een kind, kom ik aan huis voor het testen van de primaire reflexen, het aanleren van een oefening en de reflexherhalingsonderzoeken.
We houden regelmatig contact over hoe het met je kind gaat en welke vooruitgang er te zien is. Vanzelfsprekend ben ik altijd bereikbaar voor tussentijdse vragen.
Ik werk binnen een straal van een uur rondom Nijkerk (Amersfoort).
Hoe ga ik te werk?
Besluiten jullie om te starten met het individuele INPP programma, dan zijn er een aantal stappen die we gaan volgen:
Stappen | Omschrijving |
---|---|
Intake | Telefonisch vullen we een uitgebreide vragenlijst in, om een indruk te krijgen welke uitdagingen er spelen. Deze vragenlijst stuur ik vooraf via de mail, zodat je weet welke vragen we gaan bespreken. |
Groot diagnostisch onderzoek | Dit onderzoek 2 tot 3 uur. Hierin wordt nauwkeurig gekeken naar de (motorische) ontwikkeling van je kind. Ook kijk ik met de bioptor naar de oogsamenwerking. |
Nabespreking van de bevindingen n.a.v. het diagnostisch onderzoek | Dit onderzoek is op aanvraag ook terug te lezen in een digitaal verslag. Dan gaan jullie starten met de eerste oefening. De oefeningen gaan in een map die ik voor je kind heb, ook krijg je filmpjes van de oefeningen via Signal. Je kind zelf doet de oefening, jij begeleidt je kind waar nodig, tot je kind het zelfstandig kan uitvoeren |
Herhalingsonderzoek | Iedere 6-8 weken wordt gekeken welke vooruitgang er heeft plaats gevonden. Dan worden er nieuwe oefeningen aangeleerd. Ook dan kijk ik weer naar de oogsamenwerking. |