Nieuwetijds-kindercoach.nl

Advies en therapie

Hoe moeilijk is het als ouder om te zien dat je kind gepest wordt op school, geen zelfvertrouwen heeft of zo druk is dat hij of zij niet kan meekomen op school? Of om te zien dat je kind angstig, verdrietig of eenzaam is, veel piekert en moeite heeft om in slaap te komen? Voor elk denkbaar emotioneel probleem kunnen bloesemremedies de oplossing vormen.

Kinderen reageren heel goed en sterk op bloesemremedies. Bloesemremedies zijn uitermate geschikt voor kinderen van alle leeftijden: baby, peuter, kleuter, kinderen op de lagere school en pubers, omdat het een zachte, ongevaarlijke, natuurlijke weg is om kinderen weer bij zichzelf te brengen en hun eigen identiteit weer te herstellen.

Tegenwoordig zijn er veel kinderen die supergevoelig zijn, de ‘nieuwetijdskinderen’. Deze kinderen hebben veel baat bij bloesemremedies omdat die ze leren om in hun eigen kracht te blijven staan, en daardoor minder spanningen van anderen of hun omgeving overnemen. Ook werken de remedies helend en ondersteunend voor het innerlijke kind in een ieder van ons. In mijn praktijk werk ik naast remedies van Bloesem Remedies Nederland ook met de Yana Kinder Remedies.

Bloesemthema's voor kinderen

Dat zijn speciale kinderremedies rondom de thema’s:

Gevoelig

Kinderen die heel gevoelig zijn, hebben vaak moeite zich staande te houden in de buitenwereld. Ze voelen zich snel gekwetst en onbegrepen.
Wanneer dit vaak gebeurt, wordt het kind ongelukkig en trekt het zich terug, of het wordt juist opvallend in zijn/haar gedrag. In beide gevallen voelt het kind zich niet veilig genoeg om zich kwetsbaar op te stellen en durft het niet zichzelf te zijn. Het kind durft zich niet te laten zien zoals hij/zij is, uit angst om gekwetst te worden.

Uiten

Het is belangrijk dat kinderen zich goed leren uiten, dat ze hun gedachten en gevoelens naar buiten kunnen en durven brengen. Sommige kinderen hebben een rijke gedachte- en/of gevoelswereld, maar houden hun woorden liever binnen. Na veel vragen geven zij summier informatie.

Het kan zijn dat kinderen bang zijn:

  • dat hun gedachten of gevoelens niet belangrijk genoeg zijn
  • dat ze uitgelachen worden
  • wat andere kinderen over ze denken
  • dat ze toch niet begrepen worden
  • omdat zij zich erg onzeker voelen in de groep
  • om zich kwetsbaar op te stellen
  • Soms kan een kind zelfs gaan hakkelen of stotteren.

Faalangst

Faalangst kan grote gevolgen hebben op het functioneren van een kind. Het (school)werk kan een enorme opgave worden. Het kind ervaart dat het werk nooit goed genoeg is. De lat, die het kind zichzelf oplegt, kan heel hoog zijn. Het kind is dan erg streng voor zichzelf.
Er zijn ook kinderen, die weinig tot niets uit hun handen krijgen. Ze kunnen het wel, maar het gevoel dat het toch niet goed genoeg is, overheerst. Het gevoel van durf is verdwenen. Ze hebben de neiging zich onzichtbaar te maken. Deze kenmerken komen terug in het sociale gedrag bijv. door kritisch of teruggetrokken gedrag naar anderen.

Erbij horen

Erbij horen is belangrijk voor kinderen.
Wanneer een kind het gevoel heeft, dat het er niet bij hoort of dat het niet opgenomen wordt in de groep, kan het zich buitengesloten voelen en eenzaamheid ervaren. Het kind voelt zich vaak niet goed genoeg en heeft het gevoel dat anderen het niet zien staan. Het voelt zich niet begrepen en erkend. Het kind wil aardig gevonden worden en zich gewaardeerd voelen en doet daarom soms grote concessies aan zichzelf.
Meestal heeft het kind het gevoel dat het de enige is die buitengesloten wordt. Dat maakt een kind kwetsbaar.
Het kan in een slachtofferrol terechtkomen. Het kind heeft het gevoel dat er toch niets tegen te doen is, dat het niet kan veranderen. Eenzaamheid en onzekerheid worden daardoor versterkt.

Ontspannen

Het komt voor, dat kinderen onder druk staan en daardoor veel spanning opbouwen.
Fysiek is dat te zien aan de “strakke koppies”, de gespannen handen, de onrust.

Gespannen

Kinderen kunnen enorm druk worden alles in de gaten willen houden ( “over alert” zijn ) een te kort lontje hebben

Het is moeilijk voor ze om te ontspannen en dingen los te laten of dingen “te laten gaan”. Deze remedie helpt kinderen de spanning los te laten en op een meer ontspannen manier in het leven te staan. -- Go with the Flow

Schoolvrees

Soms kunnen kleine kinderen hun ouders niet loslaten wanneer ze naar de peuter- of kleuterschool gaan. Ze kunnen zich dan (huilend) vastklampen aan de ouder.

Redenen waarom een kind het in de eerste periode eng vindt om naar (nieuwe)school te gaan, kunnen zijn:

  • bang voor het onbekende
  • bang om op eigen benen te staan en de veiligheid en zekerheid van de ouder los te laten
  • verlegenheid
  • bang voor de groep
  • te hoge verwachtingen

Het kind gaat de eerste dagen of weken met buikpijn of vage buikklachten naar school.
Of het wil helemaal niet meer naar school. Deze klachten hebben geen duidelijk fysieke oorzaak.
Dit kan ook gelden voor oudere kinderen, die voor het eerst naar de middelbare school gaan.

Verhuizen

Wanneer een kind gaat verhuizen, kan dit een enorme impact hebben.
Het kind moet de vertrouwde wereld loslaten en zich leren manifesteren in een nieuwe wereld. Dit betreft niet alleen de woonplek, maar ook de school.
Voor het ene kind verloopt deze overgang soepeler dan voor het andere kind.

Scheiding

Wanneer ouders gaan scheiden, is dit een ingrijpende gebeurtenis voor een kind. Haar/zijn hele vertrouwde wereld staat op z’n kop. Dit kan als bedreigend en beangstigend worden ervaren.

Concentratie

Op school is concentratie belangrijk.
kinderen kunnen “dromertjes” zijn, die lekker in hun eigen wereldje wegdromen.
Bij sommigen is de koek snel op en verdwijnt de concentratie snel.
Sommigen missen structuur, zijn te ongedurig of te weinig geaard.

Pesten

Het komt veelvuldig voor dat kinderen pesten. Vaak handelen kinderen die pesten uit een bepaald onvermogen. Kinderen pesten niet “zomaar”. Er is meestal een oorzaak te vinden waarom ze gaan pesten. Kinderen die pesten zijn vaak kwetsbare en gevoelige kinderen.

Gepest worden

Wanneer een kind gepest wordt, kan dit grote psychische gevolgen hebben en zelfs tot beschadigingen leiden. Een kind kan hier op verschillende manieren mee omgaan.
Sommigen “berusten” en passen hun gedrag zoveel mogelijk aan om zo min mogelijk gepest te worden. Uit angst om gepest te worden, laten ze zich zo min mogelijk zien/ horen. De gaven die zo’n kind heeft, worden vaak uit angst niet benut. Je hoofd boven het maaiveld uitsteken wordt immers als heel gevaarlijk ervaren. Het kind heeft geleerd dat gevoelens niet worden gerespecteerd en dat er vaak over zijn/haar grenzen heen gegaan wordt. Dat voelt onveilig, dus jezelf onzichtbaar maken wordt een overlevingstactiek. Sommige kinderen gaan “het gevecht” aan. Dat kost enorm veel kracht en levert veel stress op. Ook hier moet het kind steeds op z’n hoede zijn, zichzelf pantseren. Het kan niet onbekommerd en vrij handelen en zichzelf laten zien.

Goede nacht

Als een kind ’s avonds niet wil (kan) slapen of elke nacht wakker wordt, kan dat komen, omdat het kind bang is. Het ziet “spoken en beren.” Het is bang om alleen te zijn en is bang voor het donker.
Angstige momenten, die overdag gebeuren, worden ’s nachts verwerkt.
Het naar school gaan, of dingen die in de klas gebeuren, kunnen heel ingrijpend zijn. Dit kan ’s nachts vanuit het onderbewustzijn naar boven komen. Ook kan de oorzaak aan de thuissituatie liggen (b.v. nieuw broertje of zusje, ruzie, spanningen). Soms is het moeilijk te achterhalen wat de oorzaak van hun “bang zijn” is. Bij sommige kinderen resulteert dit in bedplassen.

Om te weten welke remedie het beste bij je kind past, kan ik dit voor je uittesten d.m.v. de biotensor of je kind kan dit heel goed intuitief zelf aangeven.

 

 

Deel dit artikel op:

Kragt Training

Kragt-logo.png

Consult

Ik bied diverse type consulten, zowel vanaf afstand als face-to-face. Bekijk mijn werkwijzen en tarieven.

Plan een consult