Asymmetrische Tonische Nekreflex (ATNR)

De ATNR heeft invloed op cognitieve vaardigheden bij het leren op school, met huiswerk, de ogen, de oren, bij het spreken en schrijven.

Fysieke uitingsvorm

Wanneer het hoofd draait zullen de ledematen aan de kant waar het heen draait zich gaan strekken en aan de andere kant zich gaan buigen. Deze reflex is vooral goed zichtbaar bij arm en hand.

Symptomen bij een nog aanwezige ATNR reflex

  • Slecht/slordig handschrift
  • Problemen met tekenen
  • Moeite met passeren lichaamsmiddellijn
  • ADHD
  • Beelddenken(vaak verward met dyslexie)
  • Afwijkende pengreep
  • Moeite met lezen 
  • Moeite met automatiseren
  • Wil alles direct
  • Moeite met overschrijven van het bord
  • Auditieve verwerkingsstoornis
  • Kan niet kruipen op de buik(commandokruipen)
  • Moeite met het vangen van een bal

De Asymmetrische Tonische Nekreflex (ATNR) komt tevoorschijn rond 4 tot 4 1/2 maand in de zwangerschap. Dit is vaak het moment waarop wordt aangegeven dat de baby is begonnen met schoppen.

Oog-handcoördinatie

Deze reflex staat aan de basis van de hand-oogcoördinatie; wanneer een baby naar zijn handje kijkt en dan zijn hoofdje draait, gaat de arm zich strekken en volgen de ogen het handje. Op deze manier leert het kind zijn ogen op een verdere afstand te focussen. Wanneer deze reflex 6 maanden na de geboorte nog aanwezig is, zal je kind moeite hebben met het ontwikkelen van een voorkeur voor links- of rechtshandigheid. Dit beïnvloedt lateraliteit, balans, evenwicht en coördinatie. Een niet ontgroeide ATNR brengt algemene concentratie problemen mee. Door wisselende lateraliteit (chaos in het systeem) komt je kind niet tot automatiseren, ook bemoeilijkt dit het schrijven (harde druk op de pen, slordig schrijven.)

Ogen

Oren

Het effect

Geen oog dominantie op verre en nabije afstand zal een grote factor zijn in de lees-, schrijf-, en spelmoeilijkheden. Ook bij kinderen met schrijfproblemen is deze reflex vaak nog steeds aanwezig.
Wanneer men deze kinderen vraagt om een woord mondeling te spellen kunnen zij dit prima, maar wanneer men ze vraagt om hetzelfde woord op te schrijven lukt hen dat niet. Want telkens wanneer het hoofd draait om naar de hand te kijken die gaat schrijven, wil die arm zich gaan strekken en de hand gaan openen, waardoor de pen op een krampachtige en onvolwassen manier wordt vast gehouden. Deze kinderen zijn dan zo bezig met de mechaniek van het schrijven dat ze daardoor de informatie van hun oren en ogen niet op papier kunnen krijgen. Het heeft niets te maken met intelligentie. Deze kinderen raken erg gefrustreerd, omdat ze weten dat ze dit zouden moeten kunnen.

Waarderingen van blije ouders

Hieronder staan enkele mooie reviews die ik heb ontvangen van blije ouders die ik heb geholpen met de vragen/uitdagingen die ze hadden m.b.t. hun kind(eren).

Pin It on Pinterest